Okulumuz Bibliyofiller Projesi´nde

Okulumuz Bibliyofiller Projesi´nde

 Bibliyofiller, 2014 yılı Ekim ayında oluşturulan öğretimin her kademesine uygun bir kitap okuma grubudur. Bibliyofil öz ve biçim yönünden iyi, nitelikli kitapları seçen, kitaba tutkuyla bağlı (kimse) anlamına gelmektedir. Kelimenin sözlük anlamından hareketle oluşturulan grubumuz: öğrencilerimize kitap okumayı sevdirmek, düzenli olarak  kitap okuma ve alma alışkanlığı kazandırmak amacıyla oluşturulmuştur.

21.04.2017 694


 Bibliyofiller nedir ?

         Bibliyofiller, 2014 yılı Ekim ayında oluşturulan öğretimin her kademesine uygun bir kitap okuma grubudur. Bibliyofil öz ve biçim yönünden iyi, nitelikli kitapları seçen, kitaba tutkuyla bağlı (kimse) anlamına gelmektedir. Kelimenin sözlük anlamından hareketle oluşturulan grubumuz: öğrencilerimize kitap okumayı sevdirmek, düzenli olarak  kitap okuma ve alma alışkanlığı kazandırmak amacıyla oluşturulmuştur.

       Bibliyofiller’in hedefleri nelerdir ?

  1. Kitap okumayı sevdirmek.
  2. Kitap okuma faaliyetini sürekli kılarak , bunu öğrencilerde bir alışkanlık haline getirmek.
  3. Nitelikli okumalar yapmak.
  4. Özellikle maddi imkanları zayıf olan öğrencilerin evlerinde, düşük maliyetlerle bir kütüphane oluşturmak.
  5. Kitap özeti örnekleri, yazarların biyografileri, kitapların tanıtımları, çeşitli türden edebi metinlerin sesli yayınları, öğretmenlerin ve öğrencilerin yazmış oldukları edebi metinleri sergilemek.
  6. Ortaokul ve lise çağındaki öğrencilerin bir gruba ait olma, kendilerini tanımlandırma, bir grupla kendini özdeşleştirme duygusunu faydalı bir alana kanalize etmek.
  7. Teknolojiyi aktif olarak kullanan günümüz gençliğinin, Bibliyofiller aplikasyonunu ile proje verilerine internetin bulunduğu her yerde ulaşabilmesini sağlamak.
  8. Öğrencilerin okul hayatından sonra da bu faaliyete devam etmelerini sağlamak.

  Bibliyofiller projesi nasıl işler ?

     Bibliyofiller  her ay, okulun kademesine uygun düzeyde 1 kitap seçer. Seçilen kitabı okumak  isteyen öğrenciler belirlenir. Kitaplar temin edilir. Seçilen kitap 1 ay içerisinde okunur. Bu yönüyle Bibliyofiller, hem kitap okumaktan sıkılmayan hem de sıkıntıya gelemeyen öğrencilerin projesidir. 😎  

    Proje sorumlusu öğretmen eğer isterse o ay belirlenen kitapla ilgili sorular oluşturulur, öğrencilerin kitabı anlama düzeylerini ölçmek amacıyla sınav yapar. İsterse belirlenen şablon içerisinde bir özet sunmaları ister veya kitap hakkında bir eleştiri yazısı yazmalarını ister . Veya sadece alınan kitabı okutmakla yetinir.Projeyi yürüten öğretmen ortak kararla belirlenen kitabı okutmak zorunda değildir. Kendisinin veya öğrencilerin seçmiş olduğu başka bir kitabı veya kitapları da okutabilir.  Bu tamamen projeyi yürüten öğretmenin tercihine bırakılmıştır. Bu yönüyle Bibliyofiller öğretmen dostu bir projedir.  😉 

    4+4+4 eğitim sistemine uygun olarak ilkokul, ortaokul ve lise kademesindeki öğrencilere her yılın sonunda bir belge verilir. 4 yıla yayılan belgeler yeşil, turkuvaz, turuncu ve bordo olarak farklılık gösterir.

        1 yıl boyunca öğretmenlerin seçtiği 12 kitabı okuyan öğrenciye Yeşil Bibliyofil Belgesi,

        2 yıl boyunca öğretmenlerin seçtiği 24 kitabı okuyan öğrenciye Turkuaz Bibliyofil Belgesi,

        3 yıl boyunca öğretmenlerin seçtiği 36 kitabı okuyan öğrenciye Turuncu Bibliyofil  Belgesi,

        4 yıl boyunca öğretmenlerin seçtiği 48 kitabı okuyan öğrenciye  Bordo Bibliyofil Belgesi  verilir.

        Bibliyofiller bordo belgeli öğrencilerin projesidir. 😎 

     ( Proje uygulayıcısı öğretmen dilerse yılda 12´den fazla kitap okutabilir. Belgelerin kaç kitaba göre verilebileceğini kendisi de belirleyebilir. )

        Ayrıca proje seyrinin üzerine çıkarak MEB tavsiyeli 100 temel eseri okuyan öğrencilere "Altın Bibliyofil Belgesi" verilir.

       Bibliyofiller altın gibi kıymetli  öğrencilerin projesidir. 😎 

 

     Verilen belgelerin yanı sıra  ödüllü kitap okuma yarışmaları düzenlenerek başarı gösteren öğrenciler ödüllendirilir. İmkan buldukça bibliyofiller ayraçları,etiketler,takvim,kalem vb. hediyelerle öğrencilerin okuma motivasyonları sürekli canlı tutulur.

       Bibliyofiller herhangi bir edebi türde yazmaya yetenekli öğrencilerin yazılarını yayınlayarak bu yazıların kaybolmasını ve unutulmasını engeller. Bu yönüyle Bibliyofiller geleceğin yazarlarının  projesidir. 😉   

 Bibliyofiller her ay sadece “1”  tane mi kitap okutur ?!

 Evet….Bibliyofiller her ay sadece “1” kitap okutur.

Çok az değil mi ?.. Değil… Kesinlikle değil !!!  Çünkü:

5.sınıfa başlayan bir öğrenci  her ay 1 kitap okursa lise öğrenimine başladığında “48” kitap, lise öğrenimini bitirdiğinde “96” kitap okumuş olur. Bu, kitap okuma oranının çok düşük olduğu ülkemizde hiç de azımsanacak bir rakam değildir. 

    Bibliyofiller, "1 Japon yılda 7 kitap, 8 Türk ise yılda ancak 1 kitap okuyor." diyen istatistiği dert edinenlerin projesidir.  😡    

  Her ay 4-5 kitabın okunmasını sağlasak bu proje daha faydalı ve etkili olmaz mı ?

    Olmaz. Her ay 4-5 kitap okuyan öğrencinin Bibliyofiller’e ihtiyacı yoktur. Bibliyofiller’in o öğrenciye ihtiyacı vardır. Varsa tanıdığınız mutlaka Bibliyofiller’e katılımını sağlayın.   

     Proje kitap okumaya zorlamak amacıyla değil, kitap okumayı sevdirmek amacıyla oluşturulmuştur. Her okulda kitap okumayı seven, her hafta hatta her 2-3 günde 1 kitap okuyan öğrenciler vardır. Fakat bunların sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Amacımız kitap okuma alışkanlığını, bu alışkanlığa yeteri kadar sahip olmayanlara kazandırmaktır. Her ay 1 kitapla olsa  bile. Ayrıca kitap sayının artması projenin takibini, uygulanmasını zorlaştıracak, bir süre sonra bıkılmasına ve bırakılmasına neden olacaktır. Yoğun projelerin uzun soluklu olma şansı düşüktür. Çok kitap okutmak tek ayaklı bir projedir, yorulunca proje devrilir.

   Bibliyofiller hayaller-hayatlar arasındaki acı gerçeğin dengesidir. Gerçekçidir. Ayakları yere basar. Karınca adımlarla, ağır ama sağlam yürür. 😉    

  Bibliyofiller hangi tür kitapları okutur ?

  Bibliyofiller ilk olarak türü ne olursa olsun Milli Eğitim Bakanlığı tavsiyeli 100 temel eseri okutmak amacındadır. Fakat bu, projeyi uygulayan öğretmenlerin ve öğrencilerin tercihine göre değişebilir.

  Adına proje dediğimiz şey bu kadar basit mi ?

  Evet, bu kadar basit. Bibliyofiller’i sağlam ve uzun soluklu uygulanabilir kılan da budur. Projemiz 3 sacayağı üzerine kuruludur.

  • Basitlik
  • Düşük maliyet
  • Yormayan, bıktırmayan süreklilik.

Uygulanması kolay olduğundan basittir, her ay sadece 1 kitap alındığından düşük maliyetlidir, “En hayırlı iş az da olsa sürekli olandır” şiarıyla yormaz, bıktırmaz, süreklilik arz eder.

   

21-04-2017